۱/۲۸/۱۴۰۰

برجام؛ آیا اظهارات بایدن مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند؟


آمریکا نیازی به بازگشت به برجام ندارد

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا گفته است کشورش می خواهد بدون دادن امتیازات عمده به رژیم ایران، به توافق موسوم به برجام بازگردد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، بایدن که دیروز (جمعه) در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مذاکرات مربوط به بازگشت آمریکا به برجام چنین گفته است.

او با ابراز نگرانی از غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران گفته است که این اقدام کمکی به رژیم ایران نمی کند.

بایدن با تاکید بر اینکه آمریکا در تلاش است بدون دادن امتیازات عمده به رژیم ایران، برجام را احیا کند، افزود هنوز برای قضاوت نهایی درباره‌ نتیجه‌ این مذاکرات زود است، چون مذاکرات همچنان در جریان است.

بایدن افزود با وجودی که از مذاکرات مربوط به احیای برجام حمایت می کند اما کشورش امتیاز عمده ای بابت بازگشت به برجام به رژیم ایران نخواهد داد.

دولت بایدن از سوی محافل مخالف برجام در داخل آمریکا و نیز از سوی برخی محافل در خارج از آمریکا به ویژه اسراییل به شدت تحت فشار قرار دارد.

مخالفان احیای برجام می گویند دولت آمریکا نباید فشارهای حداکثری علیه رژیم ایران را بردارد و اگر می خواهد با تهران به توافق برسد باید بر سر یک توافق جامع (برجام جدید) که دربرگیرنده تمامی سیاست های منطقه ای و توسعه برنامه موشکی رژیم ایران باشد، با تهران وارد گفتگو شود.

این در حالیست که جمهوری اسلامی اعلام کرده است بدون لغو تمامی تحریم های آمریکا حاضر به بازگشت به اجرای تعهدات کامل برجامی خود نخواهد بود و این امر را منوط به راستی آزمایی از لغو تحریم هایی اعلام کرده که در سه سال گذشته و از سوی دولت ترامپ وضع شده است.

آمریکا نیازی به بازگشت به برجام ندارد

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن می گوید: بایدن باید به خامنه‌ای بگوید که واشنگتن نیازی به بازگشت به برجام ندارد.

وی در پیام توئیتری با عنوان “تلاش بایدن برای بازگشت دوباره به برجام” نوشت: به جای کند و کاو برای باج‌خواهی هسته‌ای، بایدن باید به خامنه‌ای بگوید: واشنگتن نیازی به بازگشت به برجام ندارد و رقابت های سخت و بی‌پایان در خاورمیانه، مرحله خطیر بعدی خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر