۱/۲۰/۱۴۰۰

برجام؛ عراقچی: مسیر پیش رو پر از سنگلاخ و مشکل است


معاون ظریف پس از نشست امروز وین گفت: مسیر پیش رو پر از سنگلاخ و مشکل است و نیاز به اراده سیاسی قوی در طرف آمریکایی دارد که تصمیم بگیرد همه تحریم‌هایش را بردارد.

در همین حال نماینده روسیه در نشست وین در اظهاراتی کلی و مبهم به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آمریکا ارزیابی و دیدگاه خود در مورد تحریم ها و لغو آنها را به اطلاع اعضای برجام رساند، اما جزئیات بیشتری لازم است.

به گفته ناظران، آمریکا حاضر به مذاکره و لغو گام به گام تحریمها است، ولی خواهان انجام مذاکراتی چند مرحله ای است که همه موضوعات از جمله برنامه موشکی و فعالیت های رژیم ایران در منطقه را نیز شامل شود.

عراقچی در گفتگو با صداوسیما افزود: هفته پرکاری بود و رایزنی‌های مستمر بین همه طرف‌ها جریان داشت. با سه کشور اروپایی به صورت جداگانه و با روسیه و چین ملاقات‌های دوجانبه داشتیم و این‌ها خیلی کمک کرد بحث‌ها جلو برود. فضای مذاکرات، مثبت و سازنده است. تا الان مقداری مسیر را به جلو رفتیم، ولی این‌گونه نیست که بگوییم حتما این مسیر به انتها می‌رسد، مشکلات زیادی سر راه وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که تعبیر شما درباره لغو کامل تحریم‌ها چیست؟ گفت: لغو کامل تحریم‌ها از نظر ما یعنی همه تحریم‌هایی که در دوران ترامپ گذاشته شده و همه تحریم‌هایی که باید براساس برجام برداشته شود. مجموع این‌ها اگر برداشته شود، خواسته‌های ما تامین خواهد شد و مسیر برای بازگشت به برجام باز می‌شود.

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا اروپایی‌ها در خواسته‌هایی که جمهوری اسلامی مطرح کرده همراه با شما بوده‌اند؟ اظهار داشت: همه از اینکه دو طرف به تعهدات کامل در برجام برگردند، آن‌ها حمایت می‌کنند و سعی می‌کنند نقش مثبتی را این وسط ایفا کنند، بعضی از این کشور‌ها بیشتر و برخی از این کشور‌ها کمتر.

ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز امروز پس از پایان نشست برجام در وین در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ایران مسیر منطقی را برای انطباق کامل (عمل به تعهدات برجامی) پیشنهاد می‌کند. ایالات متحده آمریکا، که باعث این بحران شده است، باید ابتدا به طور کامل به تعهدات خود بازگردد.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی پس از راستی‌آزمایی سریع [تعهدات برجامی آمریکا]، اقدامات متقابل را انجام می‌دهد، گفت: همه تحریم‌هایی که در زمان ترامپ ضد برجام وضع شدند، باید برداشته شوند.

این در حالیست که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی که روز جمعه منتشر شد، مخالفت آمریکا با لغو تحریم‌های غیرهسته ای رژیم ایران را اصلی‌ترین مانع در پیشبرد مذاکرات احیای برجام معرفی کرد.

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از این مقام جمهوری اسلامی که می‌گوید نخواسته است نامش فاش شود نوشت:‌ «مقاومت در واشینگتن در برابر لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای، مانع اصلی حرکت در مذاکرات است.»

این مقام رژیم ایران در عین حال به طرف‌های مقابل هشدار داده که «زمان اندکی» برای رفع شکاف‌ها و اختلاف‌ها میان طرفین باقی مانده است.آن ‌طور که او گفته، جمهوری اسلامی در تلاش برای دستیابی به یک اجماع درباره طرح خود است، طرحی که در این گزارش با عنوان «طرح بازی آخر» معرفی شده است.

در همین حال وزارت ‌خارجه آمریکا گفته: تحریم‌های غیرهسته ای رژیم ایران برداشته نمی‌شوند. حتی اگر نشست و مذاکرات به کاهش تحریم‌ها در قبال بازگشت رژیم ایران به تعهدات برجامی‌اش منجر شود، تحریم‌های مرتبط با موشکهای بالستیک و تروریسم برداشته نمی‌شوند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در عین ابراز امیدواری نسبت به موفقیت‌آمیز بودن دور جدید مذاکرات هسته ای، خاطرنشان کرد که فشار بر رژیم ایران از طریق تحریم‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کرد که برنامه موشکی رژیم ایران، نقض حقوق‌بشر و حمایتش از تروریسم هم‌چنان از نگرانی‌های آمریکا است و در نتیجه فشار بر رژیم ایران و تحریم‌های مرتبط با اینها ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده تا آمریکا همه تحریم‌ها را رفع نکند، به تعهدات برجامی خود بازنخواهد گشت. این نکته‌ای است که کاظم غریب‌آبادی، عضو هیئت ‌مذاکره‌کننده در وین درباره برجام، در مصاحبه با وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر بر آن تاکید کرده است.

او گفت: درواقع رفع تحریم روی کاغذ آن هم به‌صورت صوری برای ما مطرح نیست، بلکه مشاهده‌ اثرات عملی رفع تحریم‌ها، بسیار اساسی و کلیدی است.

وی در این گفت‌‌و‌گو می‌افزاید: چنان چه آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را دارند، باید تمامی تحریم‌ها را به‌صورت عملی لغو کنند به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی بتواند آن‌ها را راستی‌آزمایی کند.

او درباره راستی‌آزمایی مدنظر جمهوری اسلامی توضیح داد: مفهوم راستی‌آزمایی این است که مثلا ایران باید در حوزه‌ فروش نفت بتواند قراردادهای نفتی‌اش را منعقد و نفتش را صادر کند و منابع مالی درآمدش را از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل کند و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد. یا در حوزه‌ بانکی بتواند تراکنش‌های مالی‌اش را از کانال‌های مالی مختلف انجام بدهد.

این در حالیست که تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پرونده تحریم های ضد تروریستی آمریکا گنجانده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر