۱۱/۱۰/۱۳۹۹

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان توقف اعدام جاوید دهقان شد


 دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل موج اعدام‌ها در ایران را "قویا محکوم" کرده است و از مقام‌های ایرانی 
خواسته تا اعدام جاوید دهقان، زندانی بلوچ را متوقف کنند.

کمیساریای عالی حقوق بشر گفته است که در یک ماه و نیم گذشته "دست‌کم ۲۸ مورد" اعدام در ایران انجام شده است که "از جمله شامل گروه‌های اقلیت می‌شود".

این نهاد از مقام‌های ایرانی خواسته است که اعدام جاوید دهقان را متوقف کنند تا حکم او و دیگر احکام اعدام دیگر را منطبق با قوانین حقوق بشری بازنگری کنند.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در ایران، می‌گوید در حالی به خانواده جاوید دهقان گفته شده که برای "ملاقات آخر" بروند که او درخواست "اعاده دادرسی" را ثبت کرده است.

آقای نیلی با درخواست توقف اجرای حکم گفته: "برای اعدام هیچ‌وقت دیر نمی‌شود ولی اگر انجام شود جبران‌ناپذیر است."

مقام‌های قضایی و امنیتی در ایران می‌گویند جاوید دهقان عضو یک گروه مسلح بوده و در شبیخون مسلحانه که به کشته شدن دو مامور سپاه منجر شد دست داشته است.

در هفته‌های اخیر به طور پیاپی چندین زندانی بلوچ در پرونده‌های سیاسی و امنیتی در زاهدان اعدام شده‌اند. اعدام‌های بحث‌برانگیز سیاسی به استان سیستان و بلوچستان محدود نبوده و از جمله روح‌الله زم در تهران و نوید افکاری در شیراز در ماه‌های اخیر اعدام شدند.

عفو بین الملل درباره جاوید دهقان گفته است که او با شکنجه به اعتراف علیه خود وادار شده و همین اعترافات مبنای حکم او بوده است.

مصطفی نیلی هم گفته است که آقای دهقان به حکم اولیه اعتراض داشته، اما به دلیل آنکه لایحه دفاعیه او به دیوان عالی داده ارجاع داده نشده بود این حکم اجرایی شده است.

آقای نیلی گفته: " قطعیت و اجرایی بودن رای با توجه به این موضوع محل بحث است."

بسیاری از متهمان سیاسی در ایران در جریان دادرسی به وکیل انتخابی خود دسترسی ندارند و استفاده از انواع شکنجه، تهدید و فشارهای روانی برای واداشتن متهمان به اعتراف مورد نظر بازجویان امری معمول است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر