۱/۲۳/۱۴۰۰

حمله به تأسیسات نطنز؛ سناریوی دو سر بُرد برای اسرائیل

هفته نامۀ فرانسوی “لوپوئن” به نقل از “الی کارمون” پژوهشگر اسرائیلی در امور راهبردی و مبارزه با تروریسم نوشت که انفجار جدید در تأسیسات اتمی نطنز دو هدف داشته است : نخست، جلوگیری از پیشرفت برنامۀ اتمی رژیم ایران و دوم متقاعد کردن رهبران غربی که نباید تسلیم فشارهای تهران به ویژه در مذاکرات جاری وین شد.

به گزارش رادیو فرانسه، علی واعظ، سرپرست تحقیق در مؤسسۀ بین‌المللی “گروه بحران” از حملۀ اخیر به تأسیسات اتمی نطنز به عنوان سناریوی “بُرد-بُرد” برای اسرائیل یاد کرده و به خبرنگار “لوپوئن” گفته است : اگر حکومت ایران به دلیل ترس از منحرف شدن مذاکرات جاری وین در مقابل حمله به تأسیسات نطنز از خود واکنش نشان ندهد، این عملیات به اسرائیل اجازه می‌دهد که ضربۀ بی هزینه و ویرانگری را به آنها وارد آورد. اما، اگر حکومت ایران به این حمله پاسخ بدهد، در این صورت مذاکرات جاری وین به خطر خواهد افتاد و اسرائیل به اهداف خود خواهد رسید.

لوپوئن در ادامه از انفجار تأسیسات نطنز به عنوان آخرین پرده از جنگی پنهان یاد کرده که میان اسرائیل و حکومت ایران جریان دارد و اکنون دامنه‌اش بعد از سوریه به دریاها نیز رسیده است.

“لوپوئن” تصریح کرده است که انفجار اخیر تأسیسات نطنز به هیچ وجه تصادفی نیست، زیرا، این حمله بیست و چهار ساعت پس از اعلام نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در این محل صورت گرفت و درست در زمانی که امضاءکنندگان برجام در وین گفتگوهای خود را برای احیای این توافق ازسرگرفته‌اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر