۲/۱۱/۱۴۰۰

زمینه‌ چینی کیهان خامنه‌ای برای رد صلاحیت‌های گسترده


محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ولایت طی پستی در اینستاگرام خود تلویحا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. وی نوشت: «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد» به نظر می‌رسد این پست اینستاگرامی قالیباف حکایت از اعلام نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

این در حالیست که رسانه ای نزدیک به اصلاح طلبان با اعلام زنگ خطر رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات ۱۴۰۰ نوشتند: ردصلاحیت کاندیدا‌ها در انتخابات شورا‌ها در حالی به شدت افزایش یافته که بسیاری تاکید می‌کردند احتمالا در انتخابات پیش‌رو شاهد کاهش مشارکت شهروندان نسبت به گذشته باشیم و حالا ردصلاحیت گسترده کاندیدا‌ها هم می‌تواند مزید بر علت باشد.

در همین حال کیهان خامنه‌ای امروز با زمینه‌ چینی برای قلع و قمع جناح رقیب در نمایش انتخابات نوشت: بدون تردید یکی از اهرم‌هایی که در سلامت انتخابات نقش مهم و حساسی دارد، شورای نگهبان است. هر چقدر شورای نگهبان در تأیید صلاحیت داوطلبان فراتر از اسم و رسم نامزدها و وابستگی جناحی و حزبی آنها، منافع و مصالح نظام را در نظر بگیرد به روی کار آمدن دولتی توانمند می‌شود امیدوار بود.

کیهان خامنه‌ای افزود: انتظار می‌رود شورای نگهبان با توجه به شرایط حساس نظام و تهدیدات و توطئه‌های دشمنان نظام، در انجام وظیفهٔ خطیر خود بیش از گذشته شجاع و قاطع عمل کند.

در همین رابطه کانال چند ثانیه نزدیک به روحانی نوشت: توصیهٔ کیهان برای رد صلاحیت گستردهٔ کاندیداهای ریاست‌جمهوری نظام…

روزنامه آرمان هم نوشت: رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر ششم این زنگ خطر را برای اصلاح‌طلبان به صدا درآورده که احتمال رد صلاحیت گزینه‌های آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

این در حالیست که ابطحی، رئیس دفتر سابق خاتمی گفته است: مردم از اصلاح امور گذر کرده‌اند و می‌گویند چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

تاجزاده: حاکمیت تصمیم گرفته حکومت را یکدست کند

این فعال سیاسی که خود را اصلاح طلب معرفی می کند، گفته: با پیروزی ترامپ و اعتراضات دی ۹۶ و ۹۸ و بحران اقتصادی، شرایط سختی را برای جمهوری اسلامی رقم زدند. در این شرایط سوال این بود که قرار است جمهوری اسلامی چه مسیری را انتخاب کند؟ یکی از آن‌ها برگشت به مردم بود که امکان حل مشکلات بود و مسیر دوم این بود که به سمت سختگیری بیشتر پیش بروند و به سمت حکومت اقلیت. متاسفانه حاکمیت مسیر دوم را انتخاب کرد و نتیجه آن مجلس و انتخابات سال ۹۸ بود که آدم از حضور آن‌ها خجالت می‌کشد.

وی گفت: گرایش معروف به نظامی‌گری (سپاه پاسداران) فکر می‌کنند هیچ راهی جز تشکیل دولت نظامی نداریم و باید فضای امنیتی در ایران شکل بگیرد. آنها اقلیت هستند اما می‌گویند اقلیت با مشت آهنین و منسجم می‌تواند اکثریت پراکنده و منفعل را زیر سلطه بگیرد و آنها می توانند مشروعیت خودشان را با بهبود وضعیت اقتصادی جبران کنند اما معتقدم این توهمی بیش نیست.

ممکن است این بار موجب تخریب کل سد شود

همزمان عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی طی مطلبی با عنوان «سونامی خاموش سیاست» در روزنامه اعتماد با اشاره به وضعیت انفجاری جامعه و با هشدار به سران نظام نوشت:

مردم بدون آگاهی از میزان شدت و خطر سونامی، از یک بلندی شاهد نابودی شهرشان بودند. وقتی امواج نزدیک شد، یک‌باره متوجه اندازه خطر واقعی آن شده و فرار کردند، ولی دیر بود. ابعاد امواج ‎انتخابات به‌زودی بر همه روشن می‌شود. همه از سونامی سیاسی بپرهیزیم. اگر این حوضچه آرامش در سیاست وجود نداشته باشد، با متراکم شدن آب پشت سد و پر شدن مخزن آن و رسیدن به شب انتخابات این آب سرریز می‌شود و زیر سد را تخریب می‌کند و ممکن است موجب تخریب کل سد شود. هر چه میزان ورودی آب (تنش های سیاسی) به پشت سد سیاست (جامعه) بیشتر باشد و سد به مرحله سرریز (روز انتخابات) می‌رسد و هر چه توان و اندازه حوضچه آرامش (واقعی بودن انتخابات) کمتر باشد، میزان سرریز بیشتر و قدرت تخریبی آن افزون‌تر خواهد شد. باید گفت که کارکرد انتخابات در ایران در اغلب موارد نه حل مناقشات و تنش ها، بلکه تشدید آنها است.

خواست مردم با خواست حاکمیت متفاوت استمصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی گفته: جامعه علاقه‌ای به انتخابات ۱۴۰۰ نشان نمی‌دهد. خواست مردم با خواست حاکمیت متفاوت است. یک فعال سیاسی دیگر اصلاح طلب هم گفته: امکان حضور مردم در انتخابات به حداقل رسیده است

وی باره مشارکت درانتخابات پیش رو می‌گوید: جامعه، جامعه سردی است، امکان حضورش در انتخابات به حداقل رسیده است و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده که جامعه دوباره گرم شود و چشم اندازی که ما می بینیم چشم انداز روشنی نیست.

به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم اصغرزاده می‌گوید: در همه جای دنیا سیاستمداران، احزاب بر اساس قطعیت‌ها، سیاست‌ها، چیزی که می‌خواهند اجرا کنند می‌آیند با مردم حرف می‌زنند اما الان اصلا نمی‌دانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد، شورای نگهبان آنجا نشسته است و به راحتی می‌تواند صلاحیت تمام کاندیداهای ما را رد کند و آب از آب تکان نخورد.

وی افزود: یک فرصتی برای کشور وجود دارد برای اینکه انتخابات پیش رو را مثلا معنادار کند و بگوید که هم قانون اساسی به این انتخابات معنا می‌بخشد و هم این ظرفیت وجود دارد که گروه هایی که مشابه آن هسته سخت قدرت نمی‌اندیشند، بیایند. به نظر می‌رسد همین مسئله را هم مهندسی می‌کنند هم تحمل نمی‌کنند که یک انتخاباتی معنادار برگزار شود و باید حتما انتخابات ریاست جمهوری معطوف به یک نتیجه دولت جوان حزب اللهی باشد که از نظر آنها شک و شبهه ای هم در آن نباشد.

باید به آقای اصغرزاده گفت: جامعه سرد نشده است. در نقطهٔ جوش و آمادگی برای قیام قرار دارد. جامعه در حال غلیان است و علامت غلیان آن خروش هر روزه در کف خیابان‌ها و بایکوت نمایش انتخابات و طرد کلیت نظام ولایت فقیه است. به بن‌بست رسیدن هر دو جناح در معرفی نامزد انتخاباتی، بیانگر اعتلای شعور سیاسی مردم و روی‌آوری آنها به استراتژی تغییر نظام به‌ عنوان تنها راه‌ حل در شرایط کنونی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر